Propostes per a una mobilitat més sostenible des d'un dels punts més contaminats de Perpinyà

El grup escolar que agrupa vora 900 alumnes del col·legi de secundària Jean Macé i de l'escola primària Jules Ferry, ha estat l'escenari escollit per a presentar el conjunt de propostes per una mobilitat sostenible a Perpinyà

Perpinyà

Els activistes es van concentrar a la porta del Col·legi Jean Macé per reclamar mesures contra la contaminació provocada pel trànsit en aquest indret de Perpinyà
Els activistes es van concentrar a la porta del Col·legi Jean Macé per reclamar mesures contra la contaminació provocada pel trànsit en aquest indret de Perpinyà | Philippe Poisse

Dilluns passat activistes del col·lectiu "Pacte de la Transició" de Perpinyà amb la col·laboració de representants de la Federació dels Consells de Pares d'Alumnes (FCPE) va convocar una acció simbòlica anomenada "Respir'Action" davant del Col·legi Jean Macé, al bulevard dels Pirineus de Perpinyà.

Aquest establiment i l'escola Jules Ferry, que són al mateix edifici, acullen més de 900 alumnes exposats, tal com denuncien els activistes, a la pol·lució quotidiana del trànsit d'automòbils. Un trànsit que es xifra en 40.000 vehicles diaris que passen pels bulevards que envolten el centre històric de Perpinyà. Aquests eixos, que segons el "Plan de Déplacement Urbain" de 2007, haurien de ser transformats en carrils dedicats al bus i amb menys espai per als vehicles privats.

Amb aquesta acció realitzada en un dels punts crítics pel que fa a la contaminació de la ciutat, el Pacte per la Transició de Perpinyà (referent local de la iniciativa estatal que agrupa 50 ONG compromeses amb la transició ecològica) exigeix als candidats a les eleccions municipals de Perpinyà un compromís per una mobilitat adaptada als reptes de lluita contra la pol·lució. A més, aprofita per a denunciar que l'any 2020 una avinguda de quatre carrils (dos per cada sentit) encara travessi el centre de la ciutat exposant la població a una taxa de pol·lució que sobrepassa les normes sanitàries definides.

En el cas de Perpinyà, una ciutat on es calcula que un 25% de llars no disposen de cotxe, algunes de les propostes que s'han traslladat als candidats són reduïr l'espai dedicat als transports motoritzats a la ciutat, augmentar la zona peatonal al centre vila, garantir la continuitat i l'enxarxament dels carrils bici protegits, augmentar l'oferta de transport públic concretant la complementaritat de les diferents xarxes de transport del territori, regular el pas dels vehicles més contamintants i dels cotxes individuals a la ciutat o prohibir que els avions sobrevolin el municipi.