"Train en Têt" denuncia els horaris "inapropiats" per fomentar l'ús del tren en la imminent reobertura de la linia Perpinyà - Vilafranca de Conflent

L'associació, que ha estat al capdavant de les mobilitzacions per a reclamar la reobertura de la línia, protesta pels horaris inapropiats i pel procés de debat dels mateixos

Conflent, Perpinyà, Prada de Conflent

El 5 de maig de 2018 una concentració a l'altura de Bulaternera va reclamar la reobertura de la línia Perpinyà - Vilafranca de Conflent
El 5 de maig de 2018 una concentració a l'altura de Bulaternera va reclamar la reobertura de la línia Perpinyà - Vilafranca de Conflent | Pablo Bonat

Aquesta setmana la SNCF ha anunciat la reobertura, el proper 4 d'abril, de la línia ferroviària Perpinyà - Vilafranca de Conflent. Aquesta, era tancada des de mitjans de desembre de 2017 després del xoc entre un tren i un bus escolar, un accident que va costar la vida a sis menors d'edat. Aquest fet va comportar una investigació judicial que és a l'origen d'aquest retard en la reobertura del trànsit.

L'associació "Train en Têt", que ha liderat les mobilitzacions en defensa de la línia, celebra la reobertura de la mateixa però lamenta que no hagin estat consultats per a acordar els nous horaris. "Ens semblen com a mínim poc apropiats per a rellançar la línia", afirma el seu president Enric Balaguer, "ja que els trens matinals que surtin de Vilafranca arribaran a Perpinyà a les 7h58 i a les 8h58", un fet que consideren inapropiat perquè la majoria de gent utilitza el tren per anar a classe o a treballar i això implica començar a les 8h o a les 9h, sense deixar-los temps per a desplaçar-se des de l'estació. 

Aquest fet, entre d'altres, pronostica que "farà que els usuaris abandonin el tren per utilitzar altres mitjans de transport com el cotxe personal o el bus. Tot el contrari del que dicta la lògica de les necessitats en matèria d'ecologia i de seguretat".

Un altre element que apunten des de "Train en Têt" és que la tria d'aquests horaris pot ser de caire "emocional" per evitar que els trens passin pel fatídic pas a nivell a l'hora en que circulen els busos escolars. Balaguer defensa que als altres passos a nivell que hi ha a la línia hi ha molt trànsit de busos escolars en els horaris establerts, com per exemple al de Marquixanes.

A més, denuncia que en declaracions a "La Semaine du Roussillon", el vicepresident de la Regió Jean-Luc Gibelin va afirmar que s'estaven modificant els horaris i adaptant-los a les demandes de les associacions de Millars, un fet que els genera desconcert ja que més que amb les associacions d'un sol poble entenen que un acord d'aquest tipus s'hauria de segellar amb els usuaris representatius del conjunt de la línia i per tant, de tota la vall de la Tet.