El 18 de juliol del 1910, es va inaugurar del primer tram de la línia del tren groc Vilafranca-Montlluís.

El 18 de juliol del 1910, es va inaugurar del primer tram de la línia del tren groc Vilafranca-Montlluís.
Uns mesos més tard, el 1911, el Tren Groc arribava fins a la Guingueta d'Ix, i el tram final, fins a la Tor de Querol, no es va completar fins a l'any 1927, fet que suposava la connexió amb la línia d'ample ibèric fins a Barcelona. 2 anys més tard es completava la línia entre Tolosa i la Tor de Querol d'ample internacional. I és que el projecte del Tren Groc va néixer de la intenció d'unir Perpinyà amb Cerdanya i la seva unió amb la projectada línia transpirinenca entre Barcelona i Tolosa.
Per fer funcionar el Tren Groc, es va construir el barratge de la Bollosa, ja que l’electricitat que mou els trens prové de 7 subestacions elèctriques, tot un sistema hidràulic que depèn de la Bollosa.
Abans de la inauguració, la història del tren groc va ser marcada per un accident: el 31 d’octubre del 1909, un tren en fase de proves va descarrilar amb el balanç de 6 morts. Entre les víctimes hi havia Albert Gisclard, l’enginyer que va crear el sistema de pont penjant rígid, utilitzat en el pont Gisclard.