Un pailebot mallorquí, quasi destruït a Canet, ressuscita a Portvendres

El Miguel Caldentey és classificat Monument Històric d'ençà de l'any 1988, després de quedar-se més de 6 anys al fons de l'aigua ha necessitat més de 10 anys de feina per tornar al moll

Catalunya Nord

El passat dissabte 30 de maig el pailebot Miguel Caldentey va arribar amb 2 hores d'avança però amb molts anys de retard a Portvendres.

Aquest vaixell de fusta, de 29 m de llarg, construït a Palma a inicis del segle XX va transportar cereals i cítrics entre els ports de Mallorca, València, Barcelona, Portvendres, Seta i Marsella. Als anys 70 un grup de persones el va comprar per fer viatges de lleure basant-lo al port de Canet de Rosselló on l'ajuntament va acabar adquirint-lo.

L'any 1988 el Miguel Caldentey, del nom del seu primer propietari, va ser declarat Monument Històric, i quasi abandonat l'any 1999 una tempesta el va enfonsar.

Va ser el 2006 que va començar l'operació de salvaguarda gràcies a la mobilització de les associacions i dels poders públics al voltant d'un Sindicat Intercomunal a Vocació Única.

Més de 12 anys després, amb una restauració feta en un taller d'inserció professional dirigit per Yann Pajot a Mandirac, i a una darrera etapa al port de Gruissan esperant la fi del confinament, el pailebot Miguel Caldentey va arribar al seu destí Portvendres.

A partir d'ara queden encara entre 2 i 3 anys de feina, en col·laboració amb liceus professionals, per acabar la seua rehabilitació.

El professor Pasqual Tirach, que va visitar la goleta amb els seus alumnes del liceu d'Argelers, va assistir el dissabte 30 de maig a l'arribada al port de Portvendres del pailebot Miguel Caldentey, i va parlar-ne amb dos apassionats de barques catalanes Ricard Cassoly i Jacques Portes.